درود بر همکاران عزیز و بزرگوار :
خلاصه جلسه کانون مرکز (۱۴۰۲/۷/۹) ؛
با ذکر این نکته که این مطالب صرفا اجماع نظرات حاضرین در جلسه بوده و لزوما لازم الاتباع نمیباشد :

۱-سندصلح عمری (با شرط حفظ منافع برای مصالح بدون حق فسخ ) تنظیم شده سپس یکواحد پارکینگ خریداری و به آپارتمان منضم گردیده آیا شرط مندرج در سند صلح مشمول پارکینگ هم خواهد شد یا باید سند مجزا تنظیم و تصریح شود ؟

خودبخود شرط حفظ منافع شامل پارکینگ نخواهد شد و نیاز به تنظیم سند مجزا دراینخصوص هست . پیشنهادِ تنظیم سند تعهد به نفع شخص ثالث (مصالح) داده شد. میشد در زمان تنظیم سند انتقالِ منضم هم به تعهد به نفع شخص ثالث اشاره نمود .

۲-در ارسال سیستمی استعلام دارایی، مساحت عرصه کل چه عددی باید قید شود؟

برخی واحدهای مالیاتی نصف متراژ اعیانیِ آپارتمان را معادل قدرالسهم عرصه دانسته و همان مبلغ را معیار عرصه می دانند؟ اشتباه است. درقسمت مربوطه می بایست عرصه کل ( مندرج در صورت تفکیکی یا پایانکار) قید شود .

۳-در مورد انتقال اجرایی (اجرای ثبت یا دادگاه) چنانچه ملک بازداشت باشد تکلیف چیست؟

اگر بازداشت به نفع محکوم له باشد تنظیم سند با وجود بازداشت بلامانع است ، در غیر اینصورت نیاز به رفع بازداشت و تعیین تکلیف دارد .یک نظر ؛ درمکاتبه با دادگاه و کسب تکلیف ، چنانچه بلامانع اعلام نمود تنظیم سند ایرادی ندارد .

۴-رهنِ مال مشاع امکان‌پذیر است ؟

بله بلامانع است و اجرائیه هم صادر میگردد

۵-چنانچه اجاره نامه سال ۹۳ تنظیم شده باشد به مدت ۳ سال ، پس از انقضای مدت خودبخود اجاره فسخ خواهد شد یا می بایست در دفترخانه فسخ نمود؟

باید قائل به تفکیک شد، اجاره ملک مسکونی ست یا تجاری ؛ اگر تجاری ست ،چنانچه رابطه استیجاری مربوط به قبل از سال ۷۶ و مسبوق به سابقه باشد مشمول قانون ۵۶ بوده که چیزی به عنوان انقضای مدت نداریم . در غیر اینصورت با انقضای مدت اجاره منفسخ است . اجاره مسکونی هم مشمول ماده ۳ قانون روابط موجر و مستاجرمصوب ۷۶ خواهد بود که با انقضای مدت فسخ گردیده و می‌توان در صورت لزوم اجرائیه جهت تخلیه صادر نمود .

۶-آیا می توان نسبت به زمین مشاعی مثلا ۱/۵ دانگ که خریداری شده، اجرائیه جهت تخلیه صادر نمود؟

اگر چه در ذره ذره آن شریک هستند، صدوراجراییه امکان‌پذیر است و وضع یدخواهد شد .

۷-در رابطه با پرسشهای مکرر در مورد اعمال ۱۴ درصد، ۱۵ روز پس از درج در روزنامه رسمی لازم الاجراست و ظاهرا هنوز در روزنامه رسمی منتشر نشده است .

مآخذ کانال جامعه دفاتر اسناد رسمی
محضرباشی کاملترین مرجع حقوقی

مطالعه بیشتر