زمانی که قصد فروش خودروی خود را دارید باید مالیات نقل وانتقال خودرو را واریز نمایید قبلا به سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می گردید مالیات توسط دفترخانه اخذ و به حساب دارایی واریز میگردید . در حال حاضر برای انتقال خودرو صرفا مراجعه به مراکز تعویض پلاک کافی است;در این حالت باید قبل از مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو مالیات نقل وانتقال خودروی خود را از طریق مراجعه به سایت زیر پرداخت نمایید .

۱.ابتدا وارد سایت اینترنتی این سازمان به نام سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو، به نشانی https://cartransfer.tax.gov.ir/ شوید.

۲.سپس از میان سه گزینه مودی مالیاتی (فروشنده)، همکار سازمان و استعلام پرداخت مالیات،مودی مالیاتی را انتخاب کنید.

۳.به این ترتیب وارد صفحه فوق می‌شوید. در این مرحله باید وارد حساب کاربری خود در این سایت شـده و نسبت به پرداخت مالیات مربوطه اقدام کنید

نحوه ثبت نام و پرداخت مالیات خودرو از طریق وبسایت سازمان امور مالیاتی کشور

در قسمت فوق، روش ورود به سایت را برای کاربرانی که حساب کاربری دارند، شرح دادیم. برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو باید یک سری اقدامات را به‌صورت پیوسته انجام دهید. در این بخش مراحل ثبت نام و پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو را به‌صورت مرحله به مرحله برای شما شرح داده‌ایم.

۱.همان‌طور که در قسمت قبل توضیح دادیم باید ابتدا وارد سامانه مالیات بر نقل و انتقال خودرو شوید.

بعد از ورود به سامانه و انتخاب مودی مالیاتی، در قسمت ورودی روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

۲.در صفحه جدید باید مشخصات خود را وارد کنید. این مشخصات شامل کد ملی، شماره همراه، تاریخ تولد و وارد کردن عبارت موجود در تصویر است. توجه داشتـه باشید که شماره تلفن همراه باید فعال و مطابق با کد ملی شما باشد. سپس با توجه به این موضوع که شخصیت حقیقی دارید یا حقوقی، روی گزینه ثبت نام اشخاص حقیقی یا ثبت نام اشخاص حقوقی کلیک کنید.

۳.بعد از وارد کـردن اطلاعات مورد نیاز در بخش قبل، یک کد احراز هویت ۶ رقمی برای شما ارسال می‌شود. این کد را در کادر مربوطه وارد و گزینه ورود به سامانه را بزنید.

۴.بعد از وارد کردن کد احراز هویت، به سامانه پرداخت مالیات وارد می‌شوید. سپس از میان گزینه‌های موجود در صفحه، گزینه مالیات بر نقل و انتقال خودرو را انتخاب کنید.

۵.در ادامه به صفحه دیگری وارد می‌شوید. در این بخش از منوی سمت راست موجود در صفحه، باید گزینه درخواست نقل و انتقال را انتخاب کنید. سپس شماره همراه خود را وارد نمایید و دکمه ثبت را بزنید.

۶. سپس در مرحله بعد شماره ملی خود را نیز وارد کنید و دکمه ادامه را بزنید.

۷. در این مرحله یک کد برای شما پیامک می‌شود که با وارد کردن آن به صفحه مربوطه هدایت خواهید شد.

۸. در صفحه جدید، اطلاعات خود را وارد کنید. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، جنسیت، کلمه عبور، تکرار آن و کد امنیتی است. در ادامه با صفحه زیر روبرو می‌شوید که باید شماره همراه و کد ملی خود را در آن وارد کنید و گزینه ادامه را بزنید.

۹. با توجه به این‌که خودرو دارای پلاک ملی یا فاقد آن است، گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. سپس شماره پلاک خود را وارد نمایید.

۱۰.بعد از وارد کردن شماره پلاک، مجدداً از شما خواسته می‌شود که کد ملی و تاریخ تولدتان را وارد کنید و سپس روی گزینه ثبت کلیک کنید.

در پایان در صورتی که اطلاعات وارده شده در بخش قبل با اطلاعات مالک خودرو مطابقت داشتـه باشد، امکان پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو سال ۱۴۰۲ برای شما فراهم می‌شود. سپس باید متناسب با نوع و مدل خودرو، مبلغ مورد نیاز را به‌صورت اینترنتی پرداخت کنید. لازم به ذکر است برای استعلام مالیات نقل و انتقال خودرو هم باید به سامانه مالیاتی مراجعه کنید و با وارد کردن مشخصات خود، استعلام مالیات خودرو را دریافت کنید.

 

 

مطالعه بیشتر