درود بر همکاران عزیز و بزرگوار :
خلاصه جلسه امروز کانون مرکز (۱۴۰۰/۱۰/۱۲) ؛
با ذکر این نکته که این مطالب صرفا اجماع نظرات حاضرین در جلسه بوده و لزوما لازم الاتباع نمیباشد :
۱- در یک مجتمع با واحدهای تجاری و مسکونی ، شخصی یک واحد مسکونی بانضمام پارکینگ مسکونی خریداری نموده . اینک قصد خرید پارکینگ تجاری و الحاق آن به واحد مسکونی را دارد امکانپذیر است؟ اداره ثبت برای این مورد سند صادر نمیکند و مخالف الحاق پارکینگ تجاری به واحد مسکونی ست اگر چه هیچ مستند قانونی دراینخصوص وجود ندارد .
۲- یکباب واحد تجاری در یک ساختمان که عین آن متعلق به شخص الف است ، بعد از تخریب و نوسازی ، در زمان تنظیم تقسیم نامه امکان اینکه واحد تجاری مذکور به شخص ب ( احدی از مالکین دیگر) تعلق بگیرد وجود دارد؟ در مورد واحد تجاری باید نسبت به سرقفلی تعیین تکلیف شود ،چنانچه سرقفلی متعلق به ثالث باشددر تقسیم نامه صرفا عین مغازه را شخص ب میتواندبا تراضی و توافق مالکین تملک نماید .
۳- درموردصدور اجراییه نسبت به اسناد رهنیِ بانکی به روش جدیددر سیستم ثبت آنی ، ارسال فیزیکی اجراییه به اداره اجرا منتفی گردید .
🔵 درخصوص قانون مالیات برارزش افزوده که از فردا (۱۴۰۰/۱۰/۱۳)  لازم الاجراست عمده نکاتِ مربوط به دفاتر درمواد ۲۹ و ۳۰قانون مذکور است ؛ بطور خلاصه تذکر این نکات ضروریست ؛
🔹دیگر اسناد وکالت فروش مشمول مالیات نقل و انتقال نخواهند بود . مالیات صرفا درزمان تنظیم اسناد قطعی، صلح و هبه اخذ میگردد.
🔹وانتهای تک کابین و دوکابین و موتورسیکلتها وکامیون و ماشینهای سنگین مشمول عوارض هستند .
🔹عوارض بایدنسبت به سال تنظیم سندتصفیه و اخذ شود نه تاپایان سال قبل . حتی وسایل نقلیه صفرکیلومتر هم مشمول عوارض هستند .توجه داشته باشیم که دیگر وکالت فروش مشمول عوارض نیست.
🔹عوارض آلاینده هم اضافه شده که برای خودروهای داخلی ۱ درصد وخودروهای خارجی ۱/۵ درصد است .اخذ مفاصاحساب عوارض به معنی تصفیه عوارض آلاینده هم هست، وظیفه شهرداری ست که زمان صدور مفاصای عوارض ، عوارض آلاینده را هم اخذ نماید .
🔹از تاریخ مذکور ، ارسال آمار خودرو منتفی شد.
🔹حق الثبت دروکالتهای فروش کماکان مالی محاسبه میگردد و باید کامل اخذ شود .
🔹اگر فردی تعویض پلاک نمود به منزله اخذمالیات و عوارض توسط نیروی انتظامی ست چون مکلف به انجام آن در زمان تعویض پلاک است . توجه داشته باشیم این امر برای تعویض پلاکهایی ست که از تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ به بعد انجام میشود .
🔹یک نکته اینکه مثلا چنانچه موتورسیکلتی قبلا تعویض پلاک شده (قبل از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون مالیات برارزش افزوده ) و اینک قصد تنظیم سند قطعی دارند ، چون دفاتر هم ملکف به بررسی مالیات اخذ شده هنگام تنظیم سند هستند ، باید زمان تنظیم این سند توسط دفترخانه مالیات اخذ گردد.

مطالعه بیشتر